Als lichaam, geest en het leven niet meer in balans zijn, kan dat vervelende fysieke en psychische gevolgen hebben. Lichaam en geest zijn een team. Als een van beide niet meer goed functioneert, dan ontstaan er problemen.

Vaak is dat niet meteen duidelijk. U krijgt dan bijvoorbeeld last van hoofdpijn, rugklachten of onverklaarbare vermoeidheid. Vooral de lichamelijke klachten komen naar voren, de oorzaak blijft vaak onduidelijk.

Voorbeelden van lichamelijke klachten:

Algehele vermoeidheid, hoofdpijn, nek en rugklachten, druk op de borst, chronisch pijn.

Voorbeelden van psychische klachten

Lusteloosheid, onrust, overactief, piekeren, angst, concentratieverlies, slapeloosheid.

Om deze klachten te lijf te gaan is het belangrijk om te leren naar uw lichaam te luisteren en via signalen van uw lichaam de oorzaak van de klachten te achterhalen.

Een psychosomatisch fysiotherapeut kan u hiermee helpen. Zij leert u beter te luisteren naar uw lichaam en te kijken naar uw huidige levensomstandigheden. Daarnaast leert u hoe u meer invloed kan krijgen op uw gezondheid. De psychosomatisch fysiotherapeut doet dit door rekening te houden met zowel uw fysieke als geestelijke toestand.

Hoe?

Na een intake waarin uw u verhaal vertelt en een onderzoek word gedaan, gaat u samen met de fysiotherapeut uw doelen uitzetten. Er wordt gezocht naar de relatie tussen klachten en levensomstandigheden. Om het doel te bereiken wordt van u verwacht actief mee te denken en te doen.

Voorbeelden van behandeldoelen:

Beter leren luisteren naar uw lichaam

Aanleren van ontspanning

Inzicht krijgen in het ontstaan van klachten en in de factoren die zorgen dat de klacht blijft bestaan

Uw grenzen leren kennen en bewaken

Meer vertrouwen krijgen in uw lichaam en het functioneren ervan

Werkwijze:

Door verschillende oefeningen die aansluiten bij uw klachten, werken we naar uw herstel toe.

Dit kunnen haptonomische, ontspannings-, ademoefeningen of lichaamsgerichte oefeningen zijn. Aangevuld met gesprekken proberen we erachter te komen hoe u uw patronen kunt herkennen en ombuigen.

In mijn werk vind ik het belangrijk om samen met u te zoeken naar uw kracht en die in te zetten voor herstel. Het is hierbij belangrijk om te benadrukken wat wel goed gaat, waar de mogelijkheden liggen, welke keuzes gemaakt kunnen worden. Zo help ik u om in beweging te komen.