Onze praktijk heeft twee oedeemtherapeuten, te weten Angelique Nooteboom-von Reth en Ruth de Vries. Beiden zijn geregistreerd oedeemtherapeute bij het K.N.G.F. (Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie).

Angelique Nooteboom-von Reth is aangesloten bij de N.V.F.L. (Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie binnen de Lymfologie). Naast diverse andere cursussen en congressen heeft zij de cursus "lymfedrainage en oedeemtherapie bij borstkanker" gevolgd en is lid van een oncologisch netwerk.

Wat is lymfoedeem?

Lymfoedeem is een zwelling van de weke delen ten gevolge van eiwit- en vochtophoping in het weefsel. Het kan overal in het lichaam voorkomen en het is een chronische aandoening en zonder tijdige behandeling progressief van aard. Lymfoedeem kent een primaire en een secundaire vorm. Primair lymfoedeem is het gevolg van een beperking van de kwaliteit of de kwantiteit van het lymfesysteem. Secundair lymfoedeem is het gevolg van beschadiging van een deel van het lymfesysteem door o.a. lymfklierresectie en/of radiotherapie (b.v. na na borstbesparende operatie of mamma-amputatie), posttraumatisch of iatrogeen, infecties (erysipelas) een chronisch veneuze insufficientie of obstructieve processen.

Vaatproblematiek

Oedeem bij vaatproblematiek is een zwelling waar de oorzaak van veneuze aard is. Dit oedeem heeft andere kenmerken en vergt een andere manier van behandelen dan lymfoedeem.

Behandelingsmogelijkheden

Bij de oedeemfysiotherapeut zijn de volgende behandelingen beschikbaar:

• Manuele Lymfedrainage (massagetechniek gericht op het stimuleren van de afvoer van lymfevocht en het bevorderen van de functie ven de niet aangedane lymfevaten en knopen).
  • Littekenverklevingen behandelen
  • Compressietherapie