In onze praktijk is Amy Prooij de geregistreerde oedeemfysiotherapeut.
Voor behandeling van primair- en secundair lymfoedeem(na bijv. oncologische problematiek), veneus oedeem, mobiliteitsbeperkingen van de schouder na bijv. borstamputatie/reconstructie bij borstkanker of littekenverklevingen kunt u bij haar terecht.

Wat is lymfoedeem?

Lymfoedeem is een zwelling van de weke delen ten gevolge van eiwit- en vochtophoping in het weefsel. Het kan overal in het lichaam voorkomen en het is een chronische aandoening en zonder tijdige behandeling progressief van aard. Lymfoedeem kent een primaire en een secundaire vorm. Primair lymfoedeem is het gevolg van een beperking van de kwaliteit of de kwantiteit van het lymfesysteem. Secundair lymfoedeem is het gevolg van beschadiging van een deel van het lymfesysteem door o.a. lymfklierresectie en/of radiotherapie (b.v. na borstbesparende operatie of mamma-amputatie), posttraumatisch of iatrogeen (zonder aanwijsbare oorzaak), infecties (erysipelas), vaatproblematiek zoals diepe chronisch veneuze insufficientie of obstructieve processen.

Vaatproblematiek

Oedeem bij vaatproblematiek is een zwelling waar de oorzaak van veneuze aard is. Dit oedeem heeft andere kenmerken en vergt een andere manier van behandelen dan lymfoedeem. Bij veneus oedeem wordt vaak ingezet op compressietherapie i.c.m. oefentherapie ter stimulatie van vochtafvoer.

Behandelingsmogelijkheden

Bij de oedeemfysiotherapeut zijn de volgende behandelingen beschikbaar:

• Manuele Lymfedrainage (massagetechniek gericht op het stimuleren van de afvoer van lymfevocht en het bevorderen van de functie ven de niet aangedane lymfevaten en knopen).
  • Littekenverklevingen behandelen
  • Compressietherapie